Βιοτεχνικός Επιμελητήριο Πειραιά.Μεγάλη πετρελαιοκηλίδα στα Μέγαρα Απειλείται υδροβιότοπος

βιοτεχνικόΗ διοίκηση του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Πειραιώς κατανοεί την αγωνία και συμπαραστέκεται στις επιχειρήσεις και τους κατοίκους της Αγίας Τριάδος Μεγάρων και Σαλαμίνος που πλήττονται από τη διαρροή πετρελαίου στον υδροβιότοπο Βουρκαρίου

Αναθεώρηση της εφαρμοζόμενης πολιτικής και ένταση των ελέγχων για την προστασία του περιβάλλοντος σε περιοχές που έχουν ήδη επιβαρυνθεί από δραστηριότητες διαχείρισης και αποθήκευσης καυσίμων, χημικών και εύφλεκτων προϊόντων ζητεί το Βιοτεχνικό Επιμελητήριο Πειραιώς από τους Υπουργούς Ανάπτυξης κ. Άδωνι Γεωργιάδη, Ενέργειας & Περιβάλλοντος κ. Κωστή Χατζηδάκη, Ναυτιλίας κ. Ιωάννη Πλακιωτάκη, καθώς και από τον Περιφερειάρχη Αττικής κ. Γιώργο Πατούλη.

Αφορμή για την έντονη αντίδραση του ΒΕΠ αποτελεί το νέο περιστατικό περιβαλλοντικής επιβάρυνσης στον χαρακτηρισμένο ως «πάρκο άγριας ζωής» υδροβιότοπο Βουρκαρίου στην Αγία Τριάδα Μεγάρων. Από το μεσημέρι της Τετάρτης 24 Ιουνίου, κάτοικοι της περιοχής αλλά και επιχειρηματίες διαμαρτύρονταν στο Λιμεναρχείο Μεγάρων ότι στην επιφάνεια της θάλασσας και στη νότιο παραλία του Βουρκαρίου είχαν εκβραστεί ποσότητες πετρελαίου, υπήρχαν έντονες αναθυμιάσεις καυσίμων από το Στενό Φανερωμένης Σαλαμίνος μέχρι την Πάχη Μεγάρων κι έπρεπε να αντιμετωπιστεί άμεσα η ρύπανση.

Δύο χρόνια μετά την οικολογική καταστροφή που προκάλεσε στο Σαρωνικό Κόλπο και τις επιχειρήσεις της Σαλαμίνος το ναυάγιο πετρελαιοφόρου, το οποίο χαρακτηρίστηκε από τη WWF Ελλάς ως «περιβαλλοντικό έγκλημα που παραμένει ποινικά ατιμώρητο», η τοπική κοινωνία των Μεγάρων, οι βιοτεχνίες και η κοινωνία αγωνιούν πάλι εξαιτίας της βραδύτητας στις αντιδράσεις των αρμοδίων οργάνων της Πολιτείας, αλλά και από την επιπολαιότητα με την οποία αντιμετωπίζονται τέτοιου είδους «ατυχήματα».

Δύτες του Λιμεναρχείου Ελευσίνος διαπίστωσαν το πετρέλαιο διέρρευσε από αγωγό, στον οποίο εντοπίστηκε ρήγμα περίπου 50 μέτρα βόρεια από την ακτή και στο μέσο της απόστασης ανάμεσα στο ναό Αγίας Τριάδος και σε επιχείρηση εστίασης της περιοχής, ωστόσο προκύπτουν σοβαρά ερωτήματα που επιβεβαιώνουν τις πρόσφατες επισημάνσεις του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Πειραιώς προς την κυβέρνηση: Εφαρμόζεται η Ευρωπαϊκή Οδηγία για την πρόληψη ατυχημάτων από την έκλυση επικίνδυνων ουσιών που χρησιμοποιούνται για βιομηχανικές δραστηριότητες, η γνωστή ως «Οδηγία Seveso» ή όχι;

Αν προσπαθήσουμε να εξάγουμε συμπεράσματα από τα στοιχεία μελέτης της Διευθύνσεως Προστασίας Περιβάλλοντος του Υπουργείου Ναυτιλίας, θα απογοητευτούμε. Στη δεκαετία 2003 – 2012 σημειώθηκαν συνολικά 45 ατυχήματα πετρελαιοκηλίδας στον Σαρωνικό Κόλπο, μέγιστης επιφάνειας μόλυνσης τα 2.000 τ.μ. Στα περιστατικά αυτά δεν συμπεριλήφθηκαν ατυχήματα που συνέβησαν στο κόλπο της Ελευσίνας, καθώς σύμφωνα με το Υπουργείο, στα περισσότερα από αυτά η ποσότητα του πετρελαιοειδούς που απορρίφθηκε στη θάλασσα ήταν κατ’ εκτίμηση μικρότερη του ενός κυβικού μέτρου.

Προφανώς και το ΒΕΠ, ως εκπρόσωπος 15 χιλιάδων ενεργών επιχειρήσεων, δεν θα παρακολουθήσει απαθώς αυτήν την κατάσταση που απειλεί εκτός από τις τοπικές κοινωνίες από τον Κορινθιακό μέχρι το Λαύριο, τις τοπικές οικονομίες, καθώς και τις βιοτεχνικές δραστηριότητες.

Στο πλαίσιο αυτό, η διοίκηση του Επιμελητηρίου υπενθυμίζει ότι από τον Αύγουστο του 2019 έχει επισημάνει προς τον Υπουργό Ναυτιλίας κ. Ιωάννη Πλακιωτάκη και τον Υφυπουργό Περιβάλλοντος & Ενέργειας κ. Δημήτριο Οικονόμου:

  • Την ανάγκη αυστηρής εφαρμογής της «Οδηγίας Seveso».
  • Την επιθεώρηση επιχειρήσεων που επιβάλλεται να τηρούν μέτρα πρόληψης και προστασίας τόσο των εργαζομένων, όσο και του περιβάλλοντος.
  • Τη διαμόρφωση ενός νέου ρεαλιστικού πλαισίου συνεχούς λειτουργίας του Θριασίου Νοσοκομείου εξαιτίας των αυξημένων κινδύνων ατυχήματος που διαπιστώνονται στην ευρύτερη περιοχή της Δυτικής Αττικής.

Το ΒΕΠ υπενθυμίζει προς πάσα κατεύθυνση ότι στη Δυτική Αττική και στην ευρύτερη ζώνη που σημειώθηκε η νέα θαλάσσια ρύπανση λειτουργούν επιχειρήσεις με βαριές δραστηριότητες και εντάσσονται στις πρόνοιες της «Οδηγίας Seveso», στη Σύμβαση ADR για τις διεθνείς οδικές μεταφορές που καλύπτει μεταξύ άλλων τη μεταφορά επικινδύνων ουσιών και αποβλήτων, στον Κανονισμό RID για τις διεθνείς σιδηροδρομικές μεταφορές επικίνδυνων ουσιών, στις διατάξεις της ΙΑΤΑ και του ΝΑΤΟ για την αεροπορική μεταφορά επικίνδυνων ουσιών, καθώς και στον Κανονισμό του Διεθνούς Οργανισμού Ναυτιλίας Ι.Μ.Ο. σχετικώς με τις θαλάσσιες μεταφορές επικίνδυνων ουσιών.

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *