Διατροφή, Άσκηση και Υγεία..Επιμέλεια: Νάνσυ Κουτσουμπού

ΦΡΑΟΥΛΕΣΦράουλες: Το φρούτο της Άνοιξης

Mια μελέτη σε ζώα που δημοσιεύτηκε στην επιστημονική επιθεώρηση Journals of Gerontology Series A, αποκάλυψε ότι η κατανάλωση φράουλας μπορεί να αποτρέψει την εξασθένηση της μνήμης και την επακόλουθη έναρξη της νόσου του Alzheimer. Για τη διεξαγωγή της μελέτης, ομάδα ερευνητών από το εργαστήριο κυτταρικής νευροβιολογίας στο Ινστιτούτο Salk εξέτασε ένα στέλεχος εργαστηριακών ποντικών που τροποποιήθηκαν γενετικά για να αναπτύξουν πρόωρη γήρανση και ασθένεια Alzheimer. Αυτό το στέλεχος βρέθηκε να παρουσιάζει φυσική και γνωστική πτώση ήδη από τους 10 μήνες, κάτι που δεν εμφανίζεται στα φυσιολογικά ποντίκια.

Η ερευνητική ομάδα αξιολόγησε επίσης τα αποτελέσματα της φυσετίνης, μιας ένωσης που βρέθηκε στις φράουλες, στη γνωστική κατάσταση των ποντικιών. Μία ομάδα ποντικών πρόωρης γήρανσης ηλικίας τριών μηνών έπαιρνε καθημερινά δόσεις φυσετίνης με την τροφή της για επτά μήνες, ενώ μια άλλη ομάδα έλαβε την ίδια τροφή αλλά χωρίς την ένωση. Τα ποντίκια στη συνέχεια υποβλήθηκαν σε διάφορες δοκιμές δραστηριότητας και μνήμης και οι ειδικοί μελέτησαν και τα επίπεδα συγκεκριμένων πρωτεϊνών στα ζώα. Αυτές οι πρωτεΐνες συσχετίστηκαν με φλεγμονές, εγκεφαλική λειτουργία και την αντίδραση στο στρες. «Σε 10 μήνες, οι διαφορές μεταξύ αυτών των δύο ομάδων ήταν εντυπωσιακές. Τα ποντίκια που δεν έλαβαν φυσετίνη είχαν δυσκολίες με όλες τις γνωστικές εξετάσεις καθώς και αυξημένους δείκτες στρες και φλεγμονών. Τα εγκεφαλικά κύτταρα που ονομάζονται αστροκύτταρα και μικρογλοιακά και τα οποία είναι κατά κανόνα αντιφλεγμονώδη, παρουσίασαν ανεξέλεγκτη φλεγμονή. Τα ποντίκια που έλαβαν θεραπεία με φυσετίνη από την άλλη πλευρά, δεν παρουσίασαν αισθητή διαφορά στη συμπεριφορά, τη γνωστική ικανότητα ή τους φλεγμονώδεις δείκτες στην ηλικία των 10 μηνών σε σύγκριση με την ομάδα των ποντικών ηλικίας 3 μηνών που δεν είχαν πάρει αγωγή», δήλωσε η επικεφαλής ερευνήτρια Pamela Maher.

«Τα ποντίκια δεν είναι φυσικά άνθρωποι. Αλλά υπάρχουν αρκετές ομοιότητες έτσι ώστε να θεωρούμε ότι πρέπει να ρίξουμε μια πιο προσεκτική ματιά στη φυσετίνη, όχι μόνο για την ενδεχόμενη θεραπεία σποραδικών νευροεκφυλιστικών ασθενειών αλλά και για τη μείωση ορισμένων γνωστικών επιδράσεων που σχετίζονται με τη γήρανση γενικότερα. Βάσει των συνεχιζόμενων ερευνών μας, πιστεύουμε ότι η φυσετίνη μπορεί να είναι χρήσιμη στην πρόληψη των ασθενειών που σχετίζονται με τη γήρανση και όχι μόνο για το Alzheimer και θα θέλαμε να ενθαρρύνουμε την προσεκτικότερη μελέτη της» πρόσθεσε η Δρ Maher. Τα πρόσφατα ευρήματα αντανακλούν και προηγούμενες έρευνες που συνδέουν το συγκεκριμένο φλαβονοειδές με μειωμένες πιθανότητες νόσου του Alzheimer.

Οι ειδικοί σημειώνουν ότι το άγχος και η φλεγμονή είναι σημαντικοί παράγοντες κινδύνου για τη μείωση της γνωστικής λειτουργίας και ότι τα φλαβονοειδή περιέχουν αντιοξειδωτικές και αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες που βοηθούν στην αντιμετώπιση αυτών των δυσμενών επιδράσεων. Οι φράουλες είναι η καλύτερη πηγή φυσετίνης, αλλά οι επιστήμονες τονίζουν ότι θα χρειαστεί να φάτε 37 φράουλες για να πάρετε μια επαρκή δόση. Οι επόμενες καλύτερες πηγές της ένωσης είναι τα μάνγκο και το αγγούρι με τη φλούδα. Περιέχεται επίσης στα μήλα, τους λωτούς, τα ακτινίδια, τα ροδάκινα, τα σταφύλια, τις ντομάτες και τα κρεμμύδια.

Φωτο ΦΡΑΟΥΛΕΣ

Η κανέλα τονώνει την μνήμη

Ο εγκέφαλος είναι υπεύθυνος για σχεδόν όλες τις ενέργειες του σώματος μέσω της μεταφοράς των μηνυμάτων στα νεύρα από το νωτιαίο μυελό. Η σκέψη, η μάθηση αλλά και η μνήμη αποθηκεύονται επίσης στον εγκέφαλο. Η πραγματική μνήμη που χρειάζεται στην καθημερινότητα, μειώνεται με την πάροδο των χρόνων εξαιτίας διαφόρων παραγόντων. Ένας από αυτούς είναι η ποιότητα της διατροφής. Τα σωστά τρόφιμα διασφαλίζουν την καλή λειτουργία του εγκεφάλου αλλά και προστατεύουν από επίφοβες καταστάσεις όπως η άνοια, η κατάθλιψη και η νόσος Αλτσχάιμερ.

Η κανέλα μπορεί να βελτιώνει τη μνήμη και τις μαθησιακές επιδόσεις, σύμφωνα με μελέτη νευροεπιστημόνων του Rush University Medical Center, στο Σικάγο. Αν το αποτέλεσμα ισχύει και στους ανθρώπους, τότε η κανέλα «θα αποτελέσει μία από τις ασφαλέστερες και πιο εύκολες προσεγγίσεις για τη μετατροπή των κακών μαθητών σε καλούς», ανέφερε ο επικεφαλής ερευνητής Δρ. Kalipada Pahan, καθηγητής Νευρολογικών Επιστημών, Βιοχημείας & Φαρμακολογίας.

Όπως γράφουν οι ερευνητές μερικοί άνθρωποι εκ φύσεως μαθαίνουν εύκολα, άλλοι γίνονται καλοί μαθητές προσπαθώντας και μερικοί αντιμετωπίζουν δυσκολίες ακόμα κι όταν καταβάλλουν προσπάθεια. «Για να μπορέσουμε να βελτιώσουμε τη μνήμη και τις μαθησιακές δεξιότητες αυτών των ατόμων, πρέπει πρώτα να κατανοήσουμε τους μηχανισμούς που διέπουν την φτωχή μάθηση», ανέφερε ο Pahan. Κεντρικό ρόλο μεταξύ αυτών των μηχανισμών κατέχει ο ιππόκαμπος, μία μικρή δομή του εγκεφάλου η οποία παράγει, οργανώνει και αποθηκεύει τις αναμνήσεις. Προγενέστερες μελέτες έχουν δείξει ότι ο ιππόκαμπος όσων αντιμετωπίζουν δυσκολίες με τη μάθηση διαθέτει λιγότερη ποσότητα από την πρωτεΐνη CREB η οποία παίζει ρόλο στη μνήμη και στη μάθηση, και περισσότερη ποσότητα alpha5, μια υποομάδα της πρωτεΐνης GABAA (ονομάζεται και GABRA5) η οποία παίζει ρόλο στη μετάδοση μηνυμάτων μεταξύ των κυττάρων του εγκεφάλου.

Οι ερευνητές πρόσθεσαν στο φαγητό των ποντικιών κανέλα, την οποία ο οργανισμός τους μεταβόλισε σε βενζοϊκό νάτριο, μία χημική ουσία που χρησιμοποιείται ως φαρμακευτική θεραπεία για εγκεφαλικές βλάβες. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να αυξηθούν τα επίπεδα της CREB, να μειωθούν εκείνα της GABRA5 και να βελτιωθεί η πλαστικότητα των νευρικών κυττάρων του ιππόκαμπου των ζώων. Αυτές οι αλλαγές οδήγησαν σε σημαντική βελτίωση της μνήμης και της ικανότητας μάθησης των ποντικιών. Οι μαθησιακές δεξιότητες των ζώων ελέγχθηκαν σε έναν λαβύρινθο που ονομάζεται Barnes, διαθέτει 20 τρύπες και χρησιμοποιείται για την αξιολόγηση της χωροταξικής μάθησης και μνήμης. Μετά από δύο μέρες εκπαίδευσης, οι ερευνητές έλεγξαν κατά πόσον μπορούσαν τα ποντίκια να εντοπίσουν μία συγκεκριμένη τρύπα, ενώ επανέλαβαν τον έλεγχο έπειτα από ένα μήνα διατροφής εμπλουτισμένης με κανέλα. Τα ποντίκια που δεν τα είχαν καταφέρει την πρώτη φορά, είχαν γίνει εξίσου καλά στον εντοπισμό της τρύπας με εκείνα που είχαν την καλύτερη μαθησιακή ικανότητα. Σε προηγούμενη έρευνά τους η ίδια ομάδα επιστημόνων είχε διαπιστώσει ότι η κανέλα μπορεί να αναστρέψει τις βλάβες στον εγκέφαλο ποντικιών με Πάρκινσον.

φωτο ΚΑΝΕΛΑ

Ο χορός και τα μαγικά οφέλη του στην υγεία μας

O χορός είναι η μόνη μορφή άσκησης που αναδύεται με τη μορφή τέχνης.

Απευθύνεται σε πρωταρχικό στάδιο στην ψυχή του ανθρώπου και βαθύτερος στόχος του είναι να ξεκλειδωθούν τα κομμάτια που δεν βρίσκουν τρόπο να εκφραστούν με λόγια.

Οι χορευτές και γενικότερα οι άνθρωποι, που ασχολούνται με τον χορό, τείνουν να είναι πιο απελευθερωμένοι και πιο τολμηροί. Μέσω αυτής της τέχνης έρχονται αντιμέτωποι με τον εσωτερικό τους κόσμο, τον γνωρίζουν και τον αγαπούν περισσότερο.

Ο χορός είναι ένας τρόπος να αισθανθείς την δυναμική της ψυχής σου. Να απελευθερώσεις την ενέργεια και την συσσωρευμένη ένταση και να υπερβείς τα όριά σου έστω και για λίγα λεπτά.

Όλα αυτά τα στοιχεία που ο χορός σε αναγκάζει να συνθέτεις όταν χορεύεις, σε βοηθούν στην καθημερινότητα σου. Αποκτάς υψηλότερο δείκτη αυτογνωσίας και αυτοεκτίμησης, έχοντας έρθει σε επαφή με τον εαυτό σου εξ’ ολοκλήρου και έχοντας δοκιμάσει καινούργια πράγματα που αποτελούν πρόκληση.

Κατά τη διάρκεια του χορού εκρήγνυνται οι ενδορφίνες οι οποίες είναι αντικαταθλιπτικές ορμόνες. Έτσι, μετά την άσκηση αποκτάς ένα αίσθημα ευεξίας, χαλάρωσης και όρεξη να συνεχίσεις τη μέρα δημιουργικά γεμάτος ενέργεια και ζωντάνια.

Η πνευματική διέγερση που προκαλεί ο χορός οφείλεται και στην συνοδεία της μουσικής. Αφυπνίζει, τονώνει και αγγίζει τα μύχια της ψυχής έτσι ώστε ακόμα και όταν το σώμα είναι έτοιμο να τα παρατήσει η ψύχη να το ωθεί να συνεχίσει μέχρι το τέλος.

Αυτή είναι και η υπεροχή που έχει ο χορός συγκριτικά με ένα απλό πρόγραμμα γυμναστικής. Να αναγνωρίσεις δηλαδή στον εαυτό σου αντοχές που δεν φανταζόσουν.

Όσον αφορά το σώμα, ο χορός γυμνάζει όλες τις μυϊκές ομάδες με ακρίβεια. Οι χορευτικές φιγούρες απαιτούν ένα πολύ γερό μυϊκό υπόβαθρο για να επιτευχθούν. Αυτό βέβαια δουλεύεται προοδευτικά και οι απαιτήσεις είναι ανάλογες του επιπέδου.

Βοηθάει πάρα πολύ στο καρδιαγγειακό σύστημα, τη μυϊκή αντοχή και τη γράμμωση. Επιπρόσθετα, ο ασκούμενος αποκτά πολύ καλή συναρμογή, ώστε να συντονίζει τα μέλη του σώματός του, ιδιοδεκτικότητα και κιναίσθηση, ώστε να αντιλαμβάνεται και να εκτελεί την κάθε κίνηση, χωρίς να χρειαστεί να κοιτάζεται στον καθρέφτη, ισορροπία, ευλυγισία, ευκαμψία και ρυθμό.

Η τέχνη του χορού διανθίζεται σε διάφορα είδη, ανάλογα τη προσωπικότητα και τις ανάγκες του ασκούμενου. Τα κύρια είδη είναι το μπαλέτο, που αποτελεί τον πυρήνα όλων των χορών και ακολουθεί το σύγχρονο, το hip-hop, ο μοντέρνος χορός, το jazz και το latin.

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *