Εξετάσεις και άγχος

Νίτη ΕιρήνηΚάθε χρόνο τέτοια εποχή το άγχος για τις εξετάσεις κατακλύζει την πλειοψηφία των μαθητών. Το αρνητικό αυτό συναίσθημα εμφανίζεται και σε όσους έχουν προετοιμαστεί κατάλληλα, συνήθως πριν τις εξετάσεις, την περίοδο της προετοιμασίας, κατά τις ημέρες των εξετάσεων, την ώρα της αξιολόγησης, αλλά και μετά, μέχρι την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων.

Ήπια συμπτώματα άγχους λειτουργούν δημιουργικά, ενώ, η υπερβολική και, ως εκ τούτου, μη διαχειρίσιμη ανησυχία, μπορεί να οδηγήσει το μαθητή σε πανικό και απώλεια ελέγχου, σε σύγχυση και αδυναμία να σκεφτεί. Όλα αυτά έχουν ως αποτέλεσμα τη χαμηλά επίδοσή του στις εξετάσεις ,ακόμα και με την καλύτερη προετοιμασία.

Η Δρ. Τέσσα Χριστοδούλου προτείνει ορισμένες στρατηγικές, που μπορεί να βοηθήσουν κατά τη διάρκεια της εξεταστικής περιόδου, μειώνοντας την κούραση και το άγχος, και αυξάνοντας την ικανότητα της μάθησης και την διάθεση για μελέτη:

«Διαλέξτε ένα ήσυχο μέρος μέσα στο σπίτι ή εκτός αυτού, το οποίο δεν έχει πολλά ερεθίσματα, που σας αποσπούν την προσοχή (πολλά έπιπλα, αντικείμενα κτλ).

Διαλέξτε ένα δωμάτιο χωρίς πολύ έντονα χρώματα, που προκαλούν άγχος και διέγερση, και κατά συνέπεια κουράζουν εύκολα.

Πριν τις εξετάσεις, αναπτύξτε στρατηγικές οργανωμένης μελέτης προκειμένου να προετοιμαστείτε. Τις περισσότερες φορές η οργάνωση μειώνει το χρόνο της μελέτης, η οποία αποδεικνύεται πιο αποτελεσματική και λιγότερο κουραστική.

Τα συχνά διαλείμματα βοηθούν στην εμπέδωση της μελέτης και λειτουργούν ευεργετικά, τόσο στη διάθεση όσο και στην σωματική ξεκούραση. Ο εγκέφαλος εξάλλου μπορεί να αφομοιώσει καλύτερα τις πληροφορίες, όταν η προσοχή είναι επικεντρωμένη και συντηρούμενη. Όταν δεν ξεκουραζόμαστε όμως, μειώνεται η ικανότητα προσοχής και, ως εκ τούτου, και η μάθηση.

Μην καταβάλλεστε, αν κάτι μοιάζει σύνθετο. Κάντε ένα διάλειμμα και επιστρέψτε. Κρατήστε σημειώσεις και προσπαθήστε να απλουστεύσετε την πληροφορία.

Ο καλός ύπνος, η σωστή διατροφή και η φυσική δραστηριότητα είναι από τα σημαντικότερα συστατικά, που, μαζί με το διάβασμα, μπορούν να σας εξασφαλίσουν μια καλή επίδοση στις εξετάσεις.

Όσο πλησιάζουν οι μέρες των εξετάσεων το άγχος αυξάνεται προοδευτικά. Προσπαθήστε στα διαλείμματα, που κάνετε, να χαλαρώνετε με βαθιές αναπνοές και stretching, που απελευθερώνουν την ένταση.

Διώξτε τις αρνητικές σκέψεις σχετικά με την επίδοσή σας στις εξετάσεις και συνεχίστε την εντατική σας μελέτη.

Πριν από κάθε εξέταση επικεντρωθείτε σε αυτά που έχετε διαβάσει, χωρίς να προσπαθείτε να μάθετε καινούριες έννοιες ή πράγματα, που σας φάνηκαν δύσκολα ή δυσνόητα.

Κατά τη διάρκεια της εξέτασης παραμείνετε ήρεμοι, παίρνοντας βαθιά εισπνοή από τη μύτη και εκπνέοντας τον αέρα από το στόμα.

Αν δεν γνωρίζετε κάποια ερώτηση προσπαθήστε να μείνετε ψύχραιμοι. Ο πανικός οδηγεί σε βεβιασμένες κινήσεις.

Διαβάστε αργά και προσεκτικά τις οδηγίες και κατανείμετε τον χρόνο σας, οργανώνοντας τη σκέψη σας δημιουργικά. Αρχίστε να απαντάτε στις ερωτήσεις, τις οποίες γνωρίζετε καλύτερα και θα τονώσουν την αυτοπεποίθησή σας. Ταυτόχρονα θα αυξηθεί ο παρεχόμενος χρόνος για ενασχόλησή σας με τις δυσκολότερες.

Αν τυχόν νιώσετε έντονο άγχος ή συμπτώματα πανικού, κατά τη διάρκεια της εξέτασης, προσπαθήστε να ηρεμήσετε και να διαχειριστείτε τα συμπτώματα σας. Μπορείτε να σταματήσετε την αρνητική σκέψη, φέρνοντας στο μυαλό σας νοερά την εικόνα ενός ΣΤΟΠ ή λέγοντας τη λέξη ΣΤΑΜΑΤΑ. Με αυτόν τον τρόπο εντοπίζετε την πηγή άγχους και τις αρνητικές σκέψεις, που σχετίζονται με αυτό, ενώ αποτρέπετε τη συνέχιση τους, που θα αποβεί καταστροφική.

Αντικαταστήστε τις αρνητικές δυσλειτουργικές σκέψεις με θετικές και μην ξεχνάτε τις διαφραγματικές αναπνοές, που μπορούν να επαναφέρουν τον οργανισμό σε κατάσταση ηρεμίας.

Οι γονείς είναι καλό να βοηθήσετε τα παιδιά σας ψυχολογικά, συναισθηματικά και σωματικά. Φροντίστε τη διατροφή τους και ενθαρρύνετε τη φυσική δραστηριότητα, κατά τα διαλείμματα.

Μην τους προκαλείτε ανησυχία και εκνευρισμό με σχόλια, σχετικά με το τι δεν έκαναν κατά τη διάρκεια της χρονιάς ή τι θα έπρεπε να είχαν κάνει.

Αποφύγετε τις υπερβολικές δηλώσεις, σχετικά με το ότι οι εξετάσεις είναι το πιο σημαντικό κομμάτι για την εξασφάλιση του μέλλοντος ενός νέου. Μεταφέρετε έτσι το δικό σας άγχος και αυξάνετε το φόβο της αξιολόγησης και της απόδοσης στα παιδιά σας. Αντί αυτού, μπορείτε να τους πείτε ότι ακόμη και το πιο αρνητικό αποτέλεσμα της προσπάθειάς τους μπορεί να αντιμετωπιστεί.

Επιβραβεύστε την προσπάθεια και ενθαρρύνετε τη συνέχισή της.

Μην επιβαρύνετε τα παιδιά με τις επιθυμίες και τα θέλω σας, αλλά να είστε κοντά τους, για να ακούτε αυτά που έχουν να σας πουν, δείχνοντάς τους κατανόηση και υπομονή.

Είναι σημαντικό παιδιά και γονείς να συνειδητοποιήσετε ότι η ένταση και το άγχος επιβαρύνουν την συναισθηματική και νοητική κατάστασή σας.

Μετά τις εξετάσεις ξεκουραστείτε και επιβραβεύστε τον εαυτό σας για την προσπάθεια που κατέβαλε. Αξιολογήστε και εντοπίστε τυχόν λάθη σας, προκειμένου να τα διορθώστε την επόμενη φορά».

 

Ειρήνη Νίτη (Δασκάλα στην Ειδική Αγωγή & Εκπ/ση

Συστημική Θεραπεύτρια

Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας

Λογοθεραπεύτρια)

 

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *