Η επιτυχία και η αποτυχία στο σχολείο

  Νίτη Ειρήνη H αντιμετώπιση της σχολικής επιτυχίας και αποτυχίας αποτελεί ένα διαχρονικό θέμα που απασχολεί την εκπαιδευτική και επιστημονική κοινότητα.

Η σχολική επιτυχία και αποτυχία αναφέρονται στα θετικά ή αρνητικά αποτελέσματα της αξιολόγησης. Η επιτυχία, έτσι, ταυτίζεται με την απουσία προβλημάτων και την επίτευξη υψηλής σχολικής επίδοσης, ενώ η αποτυχία χαρακτηρίζεται από τη δυσκολία ή αδυναμία κατάκτησης των μαθησιακών στόχων, τη χαμηλή σχολική επίδοση καθώς και την πιθανή παρουσία άλλων προβλημάτων, τα οποία πολλές φορές συνοδεύουν τη σχολική αποτυχία, και προκαλούν δυσάρεστα συναισθήματα στα παιδιά, που τη βιώνουν, και το οικογενειακό και σχολικό περιβάλλον τους (Καλντζή-Αζίζι Α.).

Σήμερα τείνει να γίνει αποδεκτό ότι η εκπαιδευτική επιτυχία και αποτυχία είναι αποτελέσματα του ορισμού και του τρόπου που, με αυθαίρετα κριτήρια, αξιολογεί ο δάσκαλος την ικανότητα και την ευφυΐα. Αν τα κριτήρια αυτά άλλαζαν, θα υπήρχε και διαφορετική κατανομή της επιτυχίας και της αποτυχίας, η οποία δεν θα λειτουργούσε εις βάρος των παιδιών της εργατικής τάξης, γιατί θα βασιζόταν στην ιδέα της «πολιτιστικής διαφορετικότητας» και όχι της «πολιτιστικής ανεπάρκειας», όπως πιστεύει ο Esland G.,(1971, σ. 77).

Σημαντικό ρόλο στην απόδοση της σχολικής επιτυχίας ή αποτυχίας, από έρευνες που έχουν γίνει, φαίνεται ακόμη να παίζουν η στάση του περιβάλλοντος των παιδιών απέναντί τους, η δομή της οικογένειας, όπως και η ποιότητα του οικογενειακού περιβάλλοντος.

Έρευνα του Δημητρακόπουλου Δ. (1994, σ. 16) σε παιδιά δυσαρμονικών οικογενειών, διαπίστωσε στενή σχέση ανάμεσα στη σχολική επίδοση και την οικονομική κατάσταση, το επάγγελμα και το μορφωτικό επίπεδο των γονιών.

Συμπεράσματα πολλών ερευνών καταδεικνύουν το φαινόμενο της σχολικής επιτυχία ή αποτυχίας, ως πολύπλοκο και πολυδιάστατο. Πιστεύεται ότι το οικογενειακό και κοινωνικό περιβάλλον επιδρά σημαντικά. Τα παιδιά έρχονται στο σχολείο έτοιμα να επιτύχουν ή να αποτύχουν και το σχολείο, τις περισσότερες φορές, εκπληρώνει την «προφητεία», αποφεύγοντας ή αδυνατώντας να αντιμετωπίσει τα πραγματικά αίτια της σχολικής αποτυχίας.

Τελικά πόσο δύσκολα αναγνωρίσιμα είναι τα όρια και, επομένως, η θεραπευτική παρέμβαση, ανάμεσα στην αληθινή και φαινομενική αποτυχία;

 

Ειρήνη Νίτη (Δασκάλα στην Ειδική Αγωγή & Εκπ/ση

Συστημική Θεραπεύτρια

Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας

Λογοθεραπεύτρια)

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *