Μέρα 25.Κίνδυνος για τα αρχαία μνημεία. Από το car terminal στην Πειραϊκή

Από ερώτηση του Βουλευτή Κρίτωνα Αρσένη

Προς: Υπουργούς Πολιτισμού και Ναυτιλίας

αυτοκίνηταΟ χώρος εγκαταστάσεων κρουαζιέρας Ε12, βρίσκεται εντός της κηρυγμένης και οριοθετημένης ως αρχαιολογικού χώρου περιοχής του Δήμου Πειραιά καθώς εκεί βρίσκονται αρχαία και νεώτερα μνημεία (το Κονώνειο τείχος, το Ταφικό Μνημείο του Θεμιστοκλή και το βασιλικό περίπτερο (Παλατάκι)).

Στις 9 Δεκεμβρίου 2021 η περιοχή αυτή του λιμένα, μετατράπηκε από την Ο.Λ.Π. Α.Ε. σε χώρο μεταφόρτωσης αυτοκινήτων για εμπορική χρήση, παραβιάζοντας τους όρους παραχώρησής του. Περισσότερα από 1500 αυτοκίνητα κατέλαβαν τον χώρο σε άμεση επαφή με το αρχαίο τείχος που εκτείνεται στην περιοχή αυτή από τον επιβατικό σταθμό Αλκίμου μέχρι τον επιβατικό σταθμό Θεμιστοκλή. Επιπλέον τοποθετήθηκαν μεγάλων διαστάσεων κάδοι απορριμμάτων.

Βάσει των αποφάσεων του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, η Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (Σ.Μ.Π.Ε.) του Αναπτυξιακού Προγράμματος & Μελέτης Διαχείρισης (MASTER PLAN) του Ο.Λ.Π. Α.Ε. (ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ IΙ), απαγορεύονται άλλες δραστηριότητες εκτός από τις παρακάτω:

  1. Λιμενικές Ζώνες Επιβατικής-Τουριστικής Δραστηριότητας,
  2. Τερματικός Σταθμός Εξυπηρέτησης Επιβατών,
  3. Τουρισμός – Αναψυχή και Πολιτιστικές Χρήσεις.

Επιπλέον, σύμφωνα με την υφιστάμενη νομοθεσία (ν. 3028/2002 ΦΕΚ 153 Α΄) περί προστασίας των Αρχαιοτήτων και εν γένει της Πολιτιστικής Κληρονομιάς, η συγκεκριμένη δραστηριότητα απαιτεί έγκριση του/της Υπουργού Πολιτισμού. Επίσης, οι γενικότερες ρυθμίσεις που προβλέπονται στις αποφάσεις υπ’ αρ. 438189/45023/1301/492/12.10.2018 του Υπουργείου Πολιτισμού και 30/4.12.2012 του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου αντίστοιχα, υποχρεώνουν την Ο.Λ.Π. Α.Ε. στην υλοποίηση εργασιών της εγκεκριμένης μελέτης για την προστασία, αποκατάσταση, συντήρηση και ανάδειξη του τείχους και των μνημείων που βρίσκονται στην περιοχή. Εν ολίγοις, καθώς η εν λόγω περιοχή είναι αρχαιολογικός χώρος για οποιαδήποτε χρήση πέραν των ανωτέρω, απαιτείται έγκριση του ΥΠΠΟΑ και σχετική μελέτη της Αρχαιολογικής Αρχής.

Στις 23.12.2021 μετά από καταγγελίες των κατοίκων της περιοχής και της επιστολής του Παρατηρητηρίου της Πειραϊκής στο Υπ. Πολιτισμού, η Εφορεία Αρχαιοτήτων Πειραιώς και Νήσων, στο σχετικό απαντητικό έγγραφό της απαίτησε, τόσο από την Ο.Λ.Π. Α.Ε. όσο και από την Τελωνειακή Αρχή, την άμεση απόσυρση των σταθμευμένων οχημάτων και των μεγάλων διαστάσεων κάδων απορριμμάτων από το χώρο ενώ επισήμανε ότι δεν υφίστανται οι απαιτούμενες άδειες ούτε μελέτες και συνακόλουθα των ανωτέρω υπάρχει παράβαση και της Αρχαιολογικής νομοθεσίας που επισείει νόμιμες συνέπειες. Η εταιρεία αγνόησε τις προειδοποιήσεις της Αρχαιολογικής Αρχής και τα οχήματα μεταφορτώθηκαν με προγραμματισμένο δρομολόγιο του πλοίου Grand Vega στις 27.12.2021.

Στις 29.12.2021 το Α΄ τελωνείο εισαγωγής Ε.Φ.Κ. και εφοδίων Πειραιά έστειλε νέο έγγραφο στην Ο.Λ.Π. Α.Ε. με το οποίο αφού μνημονεύει το παραπάνω έγγραφο της Εφορείας Αρχαιοτήτων Πειραιώς καταλήγει: «…Ως εκ τούτου παρακαλούμε όπως μεριμνήσετε για την έκδοση της σχετικής έγκρισης, προκειμένου να έχετε στο εξής τη δυνατότητα χρήσης των παραχωρηθέντων χώρων» ωστόσο:

  1. Στις 31 Δεκεμβρίου, παραμονή πρωτοχρονιάς, ο χώρος της κρουαζιέρας Ε12 μετατράπηκε εκ νέου σε χώρο φορτοεκφόρτωσης οχημάτων.
  2. Μετά από πολύωρη διαδικασία στην εισαγγελία Πειραιά, οι εκπρόσωποι των κατοίκων ζήτησαν την ενεργοποίηση της αυτόφωρης διαδικασίας η οποία δεν κινήθηκε από τη λιμενική αρχή (σχηματίστηκε φάκελος προανάκρισης), παρά την επί ώρες συνεχιζόμενη, εκφόρτωση οχημάτων και τις διαμαρτυρίες των κατοίκων της περιοχής.
  3. Πάνω από 1.700 οχήματα παραμένουν έως σήμερα σταθμευμένα στον χώρο.

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *