ΤΟ ΟΡΑΜΑ ΤΟΥ ΔΑΣΚΑΛΟΥ

 

Γράφει η Μαρία Ν. Ταστσόγλου

Ταστσόγλου ΜαρίαΣτο ενημερωτικό εκπαιδευτικό δίκτυο alfavita.gr διαβάζουμε και άρθρα συναδέλφων. Μεταξύ των άρθρων αυτών έκανε εντύπωση κι εκείνο του φυσικού κ. Δημήτρη Τσιριγώτη με τίτλο «Ώστε η δουλειά των εκπαιδευτικών είναι εύκολη;» (22-10-2016), στο οποίο επισημαίνει τους λόγους που η δουλειά του εκπαιδευτικού είναι αυξημένης δυσκολίας και τονίζει την ένταση, την ευθύνη, τη ματαίωση που «καταπίνει ο δάσκαλος» και τη βαθιά του εξάντληση στο τέλος της ημέρας μέσα στην τάξη. Επίσης αναφέρεται στις εκπαιδευτικές πολιτικές, που από δημιουργό τον μετατρέπουν σε τεχνοκράτη και διεκπεραιωτή και τείνουν να αφαιρέσουν τον ενθουσιασμό και την παιδαγωγική ελευθερία του.

Το άρθρο είναι αρκετά εκτεταμένο – αξίζει να το διαβάσει κανείς ολόκληρο – όμως σε αυτή τη στήλη θα σταθούμε στην επίθεση που δέχονται οι εκπαιδευτικοί από την κοινωνία. Για να τεκμηριώσει ο κ. Τσιριγώτης τους πραγματικούς λόγους – όπως γράφει – για τους οποίους οι εκπαιδευτικοί δέχονται τέτοια επίθεση, αναφέρει τη ρήση του καθηγητή Κοινωνικής Ανθρωπολογίας David Graeber: «Οι καθοδηγητές της κοινωνίας μας στρέφουν την οργή εναντίον όσων η δουλειά έχει έναν ξεκάθαρο και αδιαμφισβήτητο κοινωνικό ρόλο να διατελέσει. Προωθούν μάλιστα την αντίληψη ότι όσο πιο επωφελής είναι για τους άλλους η δουλειά ενός ανθρώπου, τόσο δεν θα πρέπει να πληρώνεται γι’ αυτήν». Συνεχίζει, λοιπόν, ο κ. Τσιριγώτης λέγοντας:

«Αφού χρήματα δεν βγάζουν, αφού, ειδικά στη χώρα μας, καλή κουβέντα για την δουλειά τους σπάνια ακούνε, αφού καλές συνθήκες εργασίες δεν έχουν (πολλοί έχουν κυριολεκτικά μετοικήσει σε άλλες πόλεις, κάποιοι άλλοι είναι με μια βαλίτσα στο χέρι και κάποιοι κάθε μέρα βρίσκονται στους δρόμους πηγαίνοντας από σχολείο σε σχολείο)… Ακόμα και το γεγονός ότι έχουν δύο μήνες διακοπές δεν μπορεί να είναι αρκετό για μια τέτοια επίθεση, αφού αυτό είναι μια παγκόσμια πρακτική. Τί είναι, λοιπόν, αυτό που τοποθετεί τους εκπαιδευτικούς στο στόχαστρο μεγάλου μέρους της κοινής γνώμης;

Είναι η διαπίστωση που κάνουν οι άλλοι ότι η συντριπτική πλειοψηφία των εκπαιδευτικών αγαπάει τη δουλειά της και επιμένει να ονειρεύεται για αυτήν σε μια περίοδο πλήρους κυνισμού. Ναι, αυτό είναι που ενοχλεί, όσο παράδοξο κι αν ακούγεται. Ειδικά στις μέρες μας, η αγάπη για την εργασία μπορεί να θεωρηθεί και σπάνιο γεγονός, αφού είναι λίγοι οι επαγγελματίες από άλλους χώρους που αγαπούν τη δική τους δουλειά. Ενώ οι εκπαιδευτικοί μπορεί να κατηγορηθούν ότι φτάνουν στα όρια της επαγγελματικής διαστροφής, αφού είναι πρόθυμοι οποιαδήποτε στιγμή να αρχίσουν με ενθουσιασμό να συζητάνε για τους μαθητές τους και τη δουλειά τους, οι περισσότεροι άνθρωποι από τους άλλους επαγγελματικούς χώρους συνήθως αποφεύγουν να μιλήσουν για τις δικές τους δουλειές και όταν τελικά μιλήσουν, ακούς περισσότερα αρνητικά παρά θετικά γι’ αυτές.

Το περίεργο είναι ότι αντί ο υπόλοιπος κόσμος να επιβραβεύει την αγάπη και την αφοσίωση των εκπαιδευτικών για την εργασία τους, ένα μεγάλο ποσοστό έχει αρνητική στάση απέναντί τους γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο. Στο φινάλε, πρέπει να σκεφτούμε ότι είναι εντελώς παράλογο και άδικο να μην αγαπιούνται οι εκπαιδευτικοί, όταν αυτοί έχουν ως κίνητρο την αγάπη προς τα παιδιά και την παιδεία.

Προφανώς, λοιπόν, πολλοί στο μυαλό τους κάνουν την συνεπαγωγή ότι, αφού οι εκπαιδευτικοί αγαπούν τη δουλειά τους, τότε λογικά πρέπει να είναι εύκολη. Κάνουν μεγάλο λάθος! Ο πραγματικός λόγος που οι εκπαιδευτικοί αγαπούν τη δουλειά τους και που την αντέχουν, είναι ότι βρίσκουν ένα νόημα σε αυτήν, ότι πιστεύουν στην αξία της και ότι θεωρούν πως προσφέρουν κάτι σημαντικό στα παιδιά. Θεωρούν ότι είναι μια δουλειά που, παρά την εξαιρετικά μεγάλη της δυσκολία, αποζημιώνει ηθικά, ιδεολογικά και συναισθηματικά – με κανέναν τρόπο υλικά – αυτόν που την κάνει με αγάπη».

Κι εμείς επικροτούμε κι επαυξάνουμε! Είπε μια δασκάλα σε κάποιον γνωστό της τελείως αυθόρμητα: «Αν βγω κάποτε στη σύνταξη, τι σκοπό θα έχω στη ζωή μου;» Το να μεγαλώσεις τα παιδιά σου, να τα σπουδάσεις και να τα παντρέψεις δεν είναι σκοπός, είναι χρέος. Ο σκοπός της ζωής είναι όραμα! Και ο δάσκαλος – πιστέψτε το – οραματίζεται!

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *