Eβδομαδιαία Πολιτική – Οικονομική – Ναυτιλιακή – Φιλολογική εφημερίδα στην υπηρεσία των Δήμων του Πειραιά και των νησιών

ΑΠΟΨΕΙΣ

ΔΙΑΚΑΙΝΗΣΙΜΟΣ ΤΟ ΚΑΤΑ ΙΩΆΝΝΗΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ

ΤΣΑΚΑΝΙΚΑΔιακαινήσιμος λέγεται η περίοδος, η οποία αρχίζει από την Κυριακήν του Πάσχα και τελειώνει την Κυριακήν του Θωμά. Η ονομασία «Διακαινήσιμος», προέρχεται από την πρόθεσιν (διά) και το επίθετον (καινός), που σημαίνει ότι κάτι καινούριον δημιουργήθηκε.

Και πραγματικά την νύκτα της Αναστάσεως εβαπτίζοντο οι κατηχούμενοι και άρχιζεν για αυτούς μία πνευματική αναγέννησις, μία καινούρια ζωή.

Αλλά και η Εκκλησία  πιστεύει στην δύναμιν του Χριστού, ο οποίος δύναται να ανακαινίσει την κτίσιν, καταργώντας τον φθαρμένον κόσμον, εγκαινιάζοντας  την Βασιλείαν του Θεού. Ο Απόστολος Πέτρος, στην α΄ επιστολήν του γράφει ( Α΄3), Άξιος δοξολογίας είναι ο Θεός και Πατήρ του Κυρίου, ο οποίος με την ευσπλαχνία Του, αφού ενίκησεν τον θάνατον μας ξαναγέννησε και μας χάρισεν ελπίδα, αγαθών αιωνίων, για μια άφθαρτη, άψογη και αμείωτη κληρονομιά.

Ο άνθρωπος πολλές φορές στην μακραίωνην ιστορίαν του, προσπάθησεν να νικήσει την θνητότητά του, αλλά ματαίως. Την ματαιότητα της αυτοσωτηρίας, την συναντάμε και σε κείμενα της αρχαιοελληνικής παραδόσεως. Ο Απόστολος Παύλος λέγει «κρατείτε τις παραδόσεις», δηλαδή τις πληροφορίες του παρελθόντος, οι οποίες έχουν πνευματικές, ηθικές, πολιτιστικές αξίες, τις οποίες εδιδάχθητε είτε προφορικώς, είτε γραπτώς.

Άς αναφέρομεν λοιπόν, ενδεικτικά, ένα γεγονός από τα σχολικά βιβλία, το οποίον προέρχεται από την παράδοσιν. Όλοι είχαμε διαβάσει το φανταστικόν έπος του ηρωϊκού Διγενή Ακρίτα. Είναι ο δυνατός άνθρωπος, που νικά, όποιον επιχειρεί να παλέψει μαζί του. Έρχεται όμως και η στιγμή, που πρέπει να παλέψει με τον χάροντα στα μαρμαρένια αλώνια. Δυστυχώς… νικάται.

Επανερχόμεθα στο θέμα μας. Ο θάνατος και η Ανάστασις του Χριστού είναι ένα από τα σημαντικότερα γεγονότα στην χριστιανικήν θεολογίαν. Ο Χριστός απέδειξεν ότι έχει όχι μόνον την δύναμιν  και την ικανότητα να δίνει ζωήν, αλλά να δείχνει και τον δρόμο, για  την ανανέωσιν της ζωής.

Το Ευαγγέλιον, που αναγιγνώσκεται, κατά την διάρκειαν της Διακαινησίμου, είναι το κατά Ιωάννην Ευαγγέλιον, το οποίον εγράφη περί τα τέλη του 1ου αιώνα στην Έφεσον.

Τα Ευαγγέλια έχουν την έννοιαν των καλών ειδήσεων σχετικά με την Βασιλεία του Θεού. Και τα τέσσερα  Ευαγγέλια διηγούνται τα γεγονότα της γεννήσεως, της ζωής και του θανάτου του Ιησού.

Το Ευαγγέλιον  του Ιωάννου, είναι το εκτενέστερον και θεολογικότερον  των άλλων Ευαγγελίων. Ο Ιωάννης γνώριζε περισσότερα για τον βίον του Χριστού, διότι βρισκόταν περισσότερο κοντά, σαν  μαθητής Του και Απόστολος.

Ο λόγος, που το έγραψεν, είναι για να αναδείξει τον Χριστόν διδάσκαλον της αλήθεια, να πιστέψουν οι άνθρωποι ότι ο Χριστός είναι Υιός Θεού και οι πιστεύοντες θα έχουν ζωήν αιώνιον. Έγιναν όμως πολλές διαμάχες, δια την αυθεντικότητα του Ευαγγελίου. Αποδεικνύεται όμως η αλήθεια, διότι τα Ευαγγέλια δεν εγράφησαν, ούτε τον ίδιο χρόνον, ούτε στους ίδιους τόπους, ούτε από συνάντησιν ή συνομιλία, εν τούτοις, όλα ομιλούν, με ένα στόμα, το οποίον αποδεικνύει την αλήθειαν.

Ο Αρχιεπίσκοπος Ειρηναίος γράφει ότι τα Ευαγγέλια είναι: «στύλος και κήρυγμα της Εκκλησίας και Πνεύμα ζωής».

Το Ευαγγέλιον είναι η υπερνίκησις της αμαρτίας, διδάσκει τις σχέσεις με τον συνάνθρωπον, γιά την δημιουργία ενός νέου λαού του Θεού. Το Ευαγγέλιον διά του Χριστού, μας καλεί στην κοινωνίαν της αγάπης του Υιού Αυτού.  Η ζωή μας και η ευτυχία μας είναι δώρα Θεού.

Η τελική δοξολογία, βέβαια, αρμόζει στον Ιησού Χριστόν, ο οποίος εταπείνωσεν εαυτόν, γενόμενος υπήκοος μέχρι θανάτου «θανάτου δε Σταυρού».

Αγαπημένοι Αναγνώστες, ο Προφήτης Δαυίδ μας παρακινεί να χαρούμε και να ευφρανθούμε την ημέραν της Αναστάσεως, διότι «Αύτη η ημέρα, ην εποίησεν ο Κύριος αγαλλιασώμεθα και ευφρανθώμε εν αυτή (ψαλ.ριζ΄23)». Με την Ανάστασίν Του, θανάτωσεν τον  θάνατον και τώρα βασιλεύει στον ουρανόν και την γην. Η χαρά που έρχεται στην ψυχήν και το σώμα μας, με την κοινωνία με τον Χριστόν, είναι αλάνθαστος υπόμνησις της άφθαρτης ζωής μας.

Ας ψάλλομεν όλοι χαρμόσυνα μαζί με τον Υμνωδόν: «Σώσον ημάς Υιέ Θεού, ο Αναστάς εκ νεκρών, ψάλλοντας σοι, Αλληλούϊα».

ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ – ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ

Μαρία Τσακανίκα

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *