Εκπαιδευτήρια ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ..Τιμή στη μαύρη επέτειο των 100 χρόνων από την καταστροφή της Σμύρνη

θεμιστοκλής 2100 χρόνια συμπληρώνονται φέτος από την Καταστροφή της Σμύρνης και συνεκδοχικά από τον βίαιο και αναγκαστικό τερματισμό της Ελληνικής παρουσίας στον ευρύτερο χώρο της Μικράς Ασίας και της Ανατολικής Θράκης. Το Γυμνάσιο του ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗ, πιστό στην τήρηση των παραδόσεων και της ιστορικής μνήμης, κατέστησε τους μαθητές του κοινωνούς αυτών των αξιών.

Το πρόγραμμα ΦΙΛΑΝΑΓΝΩΣΙΑΣ, αρχιτέκτονες του οποίου είναι οι φιλόλογοι Βαλμά Νατάσα και Σαλματάνη Δήμητρα, ήταν αφιερωμένο φέτος στη μαύρη επέτειο. Οι μαθητές όλων των τάξεων έγιναν αναγνώστες λογοτεχνικών έργων που θεματικά πλαισίωσαν τον ελληνισμό και την προσφυγιά. Η Ά Γυμνασίου διάβασε τα «Κοριτσάκια με τα ναυτικά» της Ελένης Δικαίου, η Β΄ Γυμνασίου «Το αγόρθεμιστοκλής 1 ι στο θεωρείο» της Αγγελικής Δαρλάση και η Γ΄ Γυμνασίου τα «Ματωμένα Χώματα».

Μεγάλη τιμή και χαρά για το σχολείο ήταν οι συναντήσεις, διαδικτυακά και διά ζώσης, με τις συγγραφείς Ελένη Δικαίου και Αγγελική Δαρλάση, κατά τις οποίες οι μαθητές άσκησαν γόνιμο διάλογο και με τις δύο συγγραφείς και τους παρουσίασαν τις ομαδικές δημιουργικές εργασίες τους.

Οι μαθητές εργάστηκαν ομαδικά και ατομικά, συμμετείχαν σε δράσεις, ερεύνησαν, έκριναν, σχολίασαν και εκπόνησαν συγκινητικές και συνάμα εντυπωσιακές εργασίες.

 

Κριτικές θεάτρου από μαθήτριες του Γυμνασίου

Μικρασιατική καταστροφή, μια μελανή σελίδα στην ιστορία του ελληνισμού αποτυπωμένη όχι μόνο στα σχολικά εγχειρίδια αλλά και σε κείμενα που εκφράζουν μια ψευδεπίγραφη και απονενοημένη ελπίδα για το αύριο που εν τέλει δεν ήρθε ποτέ. Σε αυτά υπάγεται το «Ματωμένα Χώματα» της Διδούς Σωτηρίου, το οποίο μεταφέρθηκε στο θέατρο και παρακολουθήσαμε οι μαθητές των Εκπαιδευτηρίων Θεμιστοκλής.

Αποτέλεσε αδιαφιλονίκητα μια εκπληκτική παράσταση και η συγκεκριμένη κατακλείδα απορρέει από πληθώρα λόγων. Οι ηθοποιοί δεν συνιστούσαν απλώς ερμηνευτές του συγγραφικού έργου. Βίωναν την οδύνη, το επαχθές βάρος των αδιάλειπτων συρράξεων, της απώλειας και της ορμέμφυτης ανάγκης για την διασφάλιση της επιβίωσης. Οι επιπτώσεις της ελληνικής εφόρμησης στα βάθη της Ανατολής τους κατέτρυχαν, ενώ ο τρόπος με τον οποίο αναδείκνυαν τον σπαραγμό και την απόγνωση τους ήταν ανατριχιαστικός. Η μουσική στόλιζε το φιλοτεχνημένο πέπλο του αμείωτου ενδιαφέροντος και προσέδιδε στην αφύπνιση των εμφωλευμένων συναισθημάτων μας, όπως η συγκίνηση, η θλίψη και η συμπόνια.

Εκ παραλλήλου, η εκτύλιξη της ιστορίας ξετυλιγόταν με υπέροχη ροή, η οποία κατέστησε θεμιτή την εμφύσηση των γεγονότων στο νου μας. Μόνη ένσταση, σύμφωνα με πολλούς μαθητές, ο κουραστικός χρόνος, δίχως διάλειμμα για συναισθηματική και πνευματική αποφόρτιση από τον ασθματικό ρυθμό του έργου. Παρά ταύτα, εμβληματική και αοίδιμη παράσταση!

Μαριάννα Λύτρα, μαθήτρια του Γ1 Γυμνασίου

 

Πριν από μερικές εβδομάδες, παρακολούθησα με το σχολείο μου τη θεατρική παράσταση με τίτλο «Ματωμένα χώματα» από το ομώνυμο βιβλίο της Διδούς Σωτηρίου. Τολμώ να ομολογήσω ως ήταν μία από τις καλύτερες παραστάσεις που έχω δει. Τα σκηνικά ήταν ιδιαίτερα δημιουργικά και εντυπωσιακά. Η αφήγηση ορισμένων σκηνών γινόταν με τη συνδρομή της γνωστής στο ελληνικό κοινό φιγούρας του Καραγκιόζη. Οι ηθοποιοί επέδειξαν εξαιρετική σκηνική παρουσία, ζωντανεύοντας το έργο μπροστά στο συγκινημένο κοινό. Η αυθεντικότητα των συναισθημάτων και η ικανότητα των ηθοποιών να μεταγγίζουν τα γεγονότα έθεσαν τα θεμέλια για ένα βαθύ προβληματισμό, που ακόμη μας δονεί. Το σενάριο είχε έξοχα μεταφέρει τη γραφή της Διδούς και την ατμόσφαιρα της εποχής, δίνοντας σε κάθε σκηνή την πρέπουσα σημασία. Το έργο συνοδευόταν από ζωντανή μουσική, η οποία μας ταξίδεψε στη μελανή αυτή σελίδα της ιστορίας μας. Συνοψίζοντας, ήταν μία εκπληκτικά παράσταση, την οποία συστήνω ανεπιφύλακτα.

Σαρμπάνη Κωνσταντίνα, Γ΄ Γυμνασίου

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *